7 voedingsgewoontes voor rust en geluk

Ons lichaam wordt voortdurend gebombardeerd door stress, weinig slaap en voedsel van lage kwaliteit. Deze chronische ontsteking leidt uiteindelijk tot pijn, chronische vermoeidheid, stemmingswisselingen, overprikkelingen en meer stress.


Dat voeding zoveel invloed heeft op hoe wij ons voelen was voor mij een mega shock. De verkeerde voeding kan je letterlijk overprikkeld maken. Heel gek, want bijna nooit hebben we het over voeding als het gaat over onze psychische gezondheid. Terwijl juist voeding zo belangrijk is als je hoogsensitief bent.


Hoe zit dat nou (even kort door de bocht). De verkeerde voeding heeft invloed op je darmen. Je darmen en hersenen communiceren de hele dag door. Een disbalans in je darmen door stress, ontsteking of lekkende darmen, verstoort de berichten tussen jouw darmen en brein en veroorzaakt angst, overprikkeling, etc. Gezonde darmen is dus echt van belang.


Maar hoe zorg je nou voor meer balans? Ik wil met jou 7 tips delen om meer balans te krijgen:


1. Wat is jouw why?

Vraag je allereerst af wat voor jou de reden is dat je aan de slag wil gaan met je voeding? Heb je een intrinsieke- of extrinsieke motivatie? Als jouw motivatie vanuit jouzelf komt, omdat je beter voor je lichaam wil zorgen en vooral je beter wil voelen spreek je van een intrinsieke motivatie. Doe je het om aan een ideaal beeld te voldoen vanuit wat je ziet om je heen? Dan spreek je van extrinsieke motivatie. Je voelt veel beter aan wat je nodig hebt als je het vanuit een intrinsieke motivatie doet. Ga dus opzoek naar jouw why? Waarom wil jij beter voor jezelf zorgen? Hoe verandert dit jouw leven?


2. Wees selectief in de keuzes die je maakt

Ik ben de laatste die tegen jou zegt wat je wel of niet moet eten, maar er is wel een verschil tussen alles maar eten zonder na te denken of bewust zijn van wat jij in je lichaam stopt. Even een paar tips op een rij om een gezonde basis te hebben:

- Zorg voor voldoende omega 3 vetzuren

- Eet minimaal 350 gram groente (minder koolhydraten dus)

- Max 2 koffie op een dag

- Eet zo natuurlijk mogelijk

- Minderen met suiker (dus niet helemaal vermijden!)


3. Herken triggers

Als HSP'er heb je heel vaak dat je door bepaalde voedingsmiddelen extra getriggerd wordt. Veelvoorkomende stoffen zijn: alcohol, cafeïne en suiker. Je merkt dit vaak door klachten als: hoofdpijn, stemmingswisselingen, overprikkeld en darmklachten. Ga nou niet zomaar ineens alle suiker vermijden, maar doe dit onder begeleiding. Zo kan je leren hoe jij de voedingsmiddelen het beste kan omzeilen, zodat je minder getriggerd wordt.


4. Wees voorbereid

Juist tijdens die dagen dat je overprikkeld bent is het veel lastiger om gezonde keuzes te maken. Maak het jezelf daarom makkelijk en bereid je maaltijden voor. Maak een weekmenu en zorg dat alles in huis is. Is de woensdag voor jou altijd een drukke dag? Maak dan op dinsdag een gezonde lunch voor twee dagen of kies een makkelijk en gezond recept.

5. Relaxt eten

Rustig eten en de tijd nemen om te eten is mega belangrijk. Jouw vertering begint namelijk al in je mond Kauw dus echt rustig op elke hap en eet met zo min mogelijk prikkels om je heen. Als HSP neem je de energie om je heen op. Als de maaltijden luid en chaotisch zijn, kun je na het eten ongemak ervaren, je eetlust verliezen of te veel eten om de buitenwereld tot rust te brengen. Eet waar mogelijk maaltijden aan een tafel met zo min mogelijk afleiding.


6. Iedereen is anders

Er bestaat geen one-size-fits-all als het gaat om de juiste voeding kiezen. Natuurlijk zijn er wel algemene tips, maar alsnog is het een persoonlijke zoektocht waarin jij je eigen weg mag vinden. Als een vriendin besluit om glutenvrij te eten wil dat niet zo zijn dat dit dan ook voor jou de oplossing is. Ga ook vooral niet alleen uitzoeken. Zoek iemand die je daarbij kan helpen.


7. Human design

Stel je nou eens voor dat jij een gebruiksaanwijzing kan krijgen voor een leefstijl die echt bij jou past? Een blauwdruk van jou als persoon? Wie jij diep van binnen bent en wat jij nodig hebt om in je kracht te staan? Wat nou als ik jou vertel dat dit mogelijk is met human design? Toen ik mijn eigen human design chart ontdekte ging er een wereld voor mij open. Bizar om op papier een verslag voor mij te zien over mijn en vooral over hoe ik een leefstijl kan creëren die echt bij mij past. Met human design kan je zelfs ontdekken hoe jij het beste voeding tot je kan nemen. Super interresant om zo jezelf te leren kennen. Met heel veel liefde ben ik daarom zelf human design sessies gaan geven. Lees hier meer over human design..


Ik ben erg benieuwd of jij als HSP'er al bewust bezig bent met je voeding? Hoe gaat dat? Waar loop je tegenaan?

4 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven